Solliciteren en social media

Er worden steeds meer vacatures aangeboden via social media zoals LinkedIn, Facebook en Twitter. Via sociale media kun je jezelf presenteren en actief zoeken naar bedrijven en functies die bij je passen. Je gebruikt je sociale netwerken om contacten te vinden en te onderhouden. Hoe groter je netwerk, hoe meer mogelijkheden voorbij zullen komen. Inmiddels staat LinkedIn in de top 10 van websites waar vacatures worden aangeboden.

Er is een trend dat werkgevers via bijvoorbeeld recruitmentbureau’s actief op zoek gaan naar mogelijke kandidiaten via social media. Het is dus van belang je profiel zo vorm te geven dat het voor potentiële werkgevers aantrekkelijk is om contact met je op te nemen.  

Als je social media gaat inzetten bij het vinden van een baan, dan kunnen de volgende tips bij het maken van een profiel van pas komen:

  • Zorg voor een professioneel profiel, laat jezelf zien op een manier die bij jou hoort maar ook bij het type functie of bedrijf waarnaar je op zoek bent;
  • wees uitgebreid maar laat alleen dat van jezelf zien wat relevant is voor het vinden van een baan zonder onpersoonlijk te worden. Vergeet niet (onbetaalde) activiteiten te benoemen;
  • benoem je kwaliteiten en beschrijf jezelf in ongeveer 100/150 woorden, geef antwoord op de vraag waarom jij van meerwaarde kan zijn voor een organisatie. Laat deze beschrijving lezen door familie en vrienden, soms zie je positieve eigenschappen van jezelf over het hoofd;
  • zorg voor een profielfoto van goede kwaliteit, kijk op vriendelijke wijze de lezer aan;
  • lees alle onderdelen van je profiel door en zorg ervoor dat taal-en spelfouten worden voorkomen. Ook hiervoor geldt, laat je profiel door iemand nalezen;
  • vraag bij vorige werkgever(s) om referenties en benoem deze.

Een netwerk aanmaken kost veel tijd, maar biedt zeker een meerwaarde als je op zoek gaat naar een baan. Wanneer je een interessante functie tegenkomt dan ken je wellicht iemand in je netwerk die de organisatie kent, of kun je een van je contacten inzetten om informatie in te winnen over de organisatie. Zo kun je aan werkgevers laten zien dat je initiatief neemt en assertiviteit niet schuwt.